• Home
  • About
  • Policies
  • Contact
    • Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
Advanced Search
View Item 
  •   Home
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı / Elementary Education
  • Makaleler / Articles
  • View Item
  •   Home
  • Eğitim Fakültesi / Faculty of Education
  • Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı / Elementary Education
  • Makaleler / Articles
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Does preschool education help immigrant children reach their native Peers’ Academic levels? A case of Turkish immigrant children in Sweden

Thumbnail
View/Open
Does Preschool Education Help Immigrant Children Reach Their Native Peers’ Academic Levels A Case of Turkish Immigrant Children in Sweden.pdf (765.7Kb)
Author
Toran, Mehmet
Type
Article
Date
2016-12
Language
en_US
Metadata
Show full item record
Abstract
The disadvantages associated with immigration put the children of immigrant families at risk for academic failure. This study investigates the efficacy of educational support provided by the Swedish preschool system to the children of the Turkish families who migrated to Sweden. In this study non-equivalent control group design was used. The sample of the study consists of a total of 45; 5 years old preschool children, 23 Swedish children and 22 Turkish children receiving native language support. During the research both groups continued attending regular public preschool program. Bracken Basic Concept Scale – Revised Form was used as a data collection tool. The results demonstrated that the Swedish preschool education programme was effective in supporting Swedish and Turkish children’s concept acquisition and school readiness. Nevertheless, the programme was not able to close the gap significantly between the Turkish and Swedish children’s concept acquisition and school readiness observed prior to program implementation.
 
Göç olgusu ile birlikte ortaya çıkan dezavantajlar göçmen aile çocuklarının akademik başarılarını risk altına almaktadır. Mevcut araştırmada İsveç’e göç etmiş Türklerin çocuklarına İsveç okul öncesi eğitim sisteminde sunulan eğitsel desteğin etkililiği araştırılmaktadır. Araştırmada yöntem olarak eşitlenmemiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 23’ü İsveçli ve 22’si Türk olup anadili desteği alan 5 yaşında toplam 45 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma süresince her iki grupta devlet okuluna devam etmektedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bracken Temel Kavram ÖlçeğiGözden Geçirilmiş Formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları İsveç okul öncesi programının hem İsveç hem de Türk çocukların kavram edinimleri ve okula hazırlık düzeyleri üzerinde etkili olduğunu göstermiştir. Ancak buna rağmen, uygulanan programın Türk ve İsveçli çocukların kavram edinimi ve okula hazırlık bulunuşluk puanları arasındaki farkı kapatamadığı gözlenmiştir.
 
Subject
Preschool Education
Immigrant Children
Swedish Preschool Education
School Readiness
Concept Acquisition
Mother Tongue Support
Okul Öncesi Eğitim
Göçmen Çocukları
İsveç Okul Öncesi Eğitimi
Okula Hazırlık
Kavram Edinimi
Anadili Desteği
URI
https://doi.org/10.14686/buefad.v5i3.5000189030
https://hdl.handle.net/11413/3182
Collections
  • Makaleler / Articles [39]

İstanbul Kültür University

Hakkında |Politika | Kütüphane | İletişim | Send Feedback | Admin

Istanbul Kültür University, Ataköy Campus E5 Karayolu Üzeri Bakırköy 34158, İstanbul / TURKEY
Copyright © İstanbul Kültür University

Creative Commons Lisansı
IKU Institutional Repository, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Designed by  UNIREPOS

İKU Kütüphane


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageBy PublisherRightsPubmedScopusWoSThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageBy PublisherRightsPubmedScopusWoS

My Account

Login

İstanbul Kültür University

Hakkında |Politika | Kütüphane | İletişim | Send Feedback | Admin

Istanbul Kültür University, Ataköy Campus E5 Karayolu Üzeri Bakırköy 34158, İstanbul / TURKEY
Copyright © İstanbul Kültür University

Creative Commons Lisansı
IKU Institutional Repository, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Designed by  UNIREPOS