Erken çocukluk eğitimi için sürdürülebilir kalkınma: Türkiye kökenli yayınlara yönelik bir değerlendirme
Sustainable development for early childhood education: A review of publications in Turkey
Abstract
Erken çocukluk döneminde gelişimin hızlı olması, birçok yeterliliğin bu dönemde edinilmesi ve bu yeterliliklerin kalıcı olması
açısından yaşamın en önemli yılları olarak kabul edilmektedir. Bu yıllarda sunulan eğitim için geliştirilmiş program ve uygulamaların
çocuklar üzerindeki etkisinin olduğu bilinmektedir. Bu bağlamda mevcut araştırma Türkiye’de erken çocukluk eğitimi için
sürdürülebilir kalkınma bağlamında yapılan yayınlara yönelik bir değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma yayınlara yönelik belli
kriterlere göre bir değerlendirmeyi içerdiği için nitel bir çalışma olarak kurgulanmış ve doküman analizi yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın veri kaynağını, erken çocukluk eğitimi için sürdürülebilir kalkınma ile ilgili yapılmış Türkiye menşeili yayınlar
oluşturmaktadır. Araştırmanın veri kaynağı nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yayınların niteliğine göre kategoriler
oluşturularak içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın veri kaynağının analizi sonucunda araştırma sayısının düşük olduğu buna karşın
son yıllarda araştırmaların arttığı ve bu araştırmaların büyük bir çoğunluğunun bildiri türünde olduğu, farkındalık düzeyini incelemek
amacıyla yapıldığı saptanmıştır. Bununla birlikte örneklem olarak çocukların belirlendiği araştırmaların yüksek olduğu ve hem nicel
hem de nitel araştırma yöntemlerinin sıklıkla kullanıldığı belirlenmiştir. The Early childhood is a rapid period of development of human life and is considered to be the most important years of life
due to acquisition of many qualifications and the permanence of these competences in the ensuing years. For this reason, the programs
and practices developed for these years of education have a profound effect on children. In this context, the present research aims to
evaluate the publications in the context of sustainable development for early childhood education in Turkey. The research was structured
as a qualitative study because it included an evaluation according to certain criteria for publications, and document analysis method was
used. The data set of the study constitutes publications originating in Turkey on sustainable development for early childhood education.
Content analysis was performed by creating categories according to qualitative research methods of the research data set and qualitative
analysis of document review publications. The analysis of the data set of the research demonstrates that there is few research studies
conducted, however; in recent years, the number of research studies has dramatically increased in number, and a large majority of these
studies are in the form of papers that aim to examine the level of awareness. In addition, it has been determined that the research on
which the children are identified as the sample is high and both quantitative and qualitative research methods are frequently used.
Subject
Collections
- Makaleler / Articles [39]