Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eğitim Bilimine Giriş Dersindeki Temel Kavramlara Yönelik Yeterlikleri ve Kavram Yanılgıları
Concept Competences and Misconceptions of Faculty of Education Students on Basic Concepts in Introduction to Educational Science Course
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitim bilimine giriş dersinde belirlenen
11 temel kavrama yönelik yeterliklerini ve yanılgılarını belirlemektir. Araştırma, tarama (survey) modelinde
ve betimsel özelliktedir. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim
Fakültesi’nde öğrenim gören 61 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, eğitime giriş dersine yönelik
belirlenen 11 kavramı öğrencilerin yazılı olarak tanımlamaları ile toplanmıştır. Toplanan veriler nitel
araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile incelenerek, öğrencilerin kavram yeterlikleri ve yanılgıları
belirlenmiştir. Ayrıca, veriler üzerinde betimsel istatistikler ve Mann Whitney U-testi yoluyla nicel analizler
yapılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin eğitim bilimine giriş dersindeki temel kavramların tamamına
yönelik ortalama yeterlik düzeylerinin çoğunlukla yetersiz düzeyde olduğunu ve her bir temel kavrama
yönelik yeterlik düzeyleri bakımından kavramların yarısından fazlasında yetersiz olduklarını göstermektedir.
Genel olarak öğrencilerin çoğu eksik tanımlama yanılgısına sahip olmasına rağmen, ilköğretim matematik
öğretmenliği bölümü öğrencilerinin bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerine kıyasla
daha yeterli oldukları belirlenmiştir. The purpose of this study is to determine the concept
competences and misconceptions of faculty of education students on eleven basic concepts studied in
introduction to educational science (IES) course. This study is a survey research and descriptive in nature.
The study group consists of 61 students studying in faculty of education at Kahramanmaraş Sütçü İmam
University. The data is collected through students’ writing of the definitions of eleven concepts determined in
IES course content. The collected data were analyzed by applying content analysis method which is one of
the qualitative analysis methods determine the concept competences and misconceptions of students.
Moreover, the data was analyzed by applying descriptive statistics and Mann Whitney U-test. The results of
the study showed that average of students’ concept competences on all the basic concepts in IES course were
mostly inadequate and average levels of concept competence for each concept were inadequate in more than
half of the concepts. Although all the students averagely have the ‘inadequate defining’ type of the
misconceptions, students of division of primary maths teaching are significantly more adequate than the
students of division of computer education and instructional technology.
Subject
Collections
- Makaleler / Articles [32]